- På svenska
- In English
Hållbart företag – 10 tips för att ställa om
Arbetar ni för att ert hållbara företagande ska bli ännu mer miljövänligt? Här får ni tips om några saker att fokusera på.
10 tips för att göra verksamheten mer hållbar
-
Se över er affärsidé
På vilket sätt påverkar er affärsmodell hållbarhet? Hur kan era produkter eller tjänster öka det positiva bidraget och minska det negativa?
-
Se över företagets resursförbrukning
Kan material och energi återanvändas eller användas mer effektivt? Går det att hitta värde i avfall, rester vid tillverkning eller kasserat material?
-
Sätt mål och redovisa hållbarhetsarbetet
Med tydliga mål stärks förutsättningarna för att nå resultat och det skapar också transparens och trovärdighet. Vilka hållbarhetsaspekter har störst betydelse för er verksamhet och vad vill ni uppnå?
-
Flytta in hållbarhetsarbetet i produkt- och tjänsteutvecklingen
När er produkt eller tjänst ska utvecklas och designas, vilka material och processer ska ni välja för att göra dem mer hållbara och återanvändbara? Kan produktionen ske ”nära” och lokalt?
-
Ha koll på underleverantörer
Tänk att samma kravbild och målsättning ska omfatta även era underleverantörer.
-
Se över er bil- och maskinpark så att den är miljövänlig, och se över distribution och transport
Går transporter att optimera? Kan förpackningar återanvändas?
-
Ta fram en miljöpolicy för arbetsplatsen
Ett miljövänligt företag upplevs ofta som en attraktiv arbetsgivare. Försök hålla möten som kräver resor digitalt. Välj miljövänliga alternativ vid inköp. Många små delar bidrar till en helhet.
-
Håll hållbarhetsarbetet levande i företaget
Vad mer kan och vill ni göra? Inte bara gör miljön en tjänst, många företag upplever också att man blir mer attraktiv som arbetsgivare. Underskatta inte vikten av att få med medarbetarna som ambassadörer. Många brinner för ämnet och kan bidra till att arbetet snabbare får fäste och blir enklare att genomföra.
-
Samarbeta inom värdekedjan
För att nå resultat krävs ofta samverkan med såväl leverantörer som kunder. Genom att vara transparent i målsättning och söka gemensamma lösningar ökar era chanser att lyckas. På köpet får du stärkta relationer med kunder och leverantörer.
-
Kommunicera om ert miljöarbete
Det är viktigt att hålla kunder, potentiella medarbetare och andra intressenter informerade. Genom att göra det på ett transparent sätt ökar trovärdigheten för er som bolag.
Flera av tipsen kommer från verksamt.se och deras guide till ett hållbart företagande.
- Felix Ljungberg
- Hållbarhetsansvarig
- felix.ljungberg@sparbankensjuharad.se
Andra läser också
För att se detta innehåll behöver du först godkänna cookies för Funktioner, prestanda och statistik.
Inställningar för cookies