Årets Småföretagsbarometer visar att konjunkturnedgången är djupare än vad företagarna förutsåg förra året och många företag brottas nu med försämrad lönsamhet samtidigt som allt färre har sparbuffertar att ta av.
Bygg och handel i botten
Bygg och handel är de största förlorarna i den pågående kostnadskrisen. Ett högt kostnadsläge samtidigt som hushållens efterfrågan och bostadsbyggande fallit kraftigt i spåren av de höjda räntorna har slagit hårt i dessa branscher. Företagen i dessa sektorer har sett en betydande nedgång i beställningar och omsättning.
Kostnadskrisen jämförbar med tidigare finanskriser
Den nuvarande kostnadskrisen är en av de djupaste nedgångarna i Småföretagsbarometerns 40-åriga historia, i paritet med finanskrisen 1992–1993, den globala finanskrisen 2008 och coronapandemin i början av 2020-talet. Småföretagen kämpar med höga inköpskostnader, ökade lönekostnader och höga räntor som leder till att företagare tvingas sänka sina egna löner, minska personalstyrkan eller skära ner på viktiga investeringar för att företaget ska kunna överleva.
– Småföretagen står inför stora utmaningar för att stärka lönsamheten. Att bli mer kostnadseffektiv och arbeta aktivt med affärsutveckling och om möjligt investera i ny teknik kan stärka företagets konkurrenskraft och dess överlevnad, säger Jörgen Kennemar, företagarekonom på Swedbank.
Optimism trots svåra tider
Trots den dystra utvecklingen ser småföretagare ljuset i tunneln: Mer än en tredjedel tror på en bättre konjunkturutveckling nästa år. Optimismen grundar sig på förhoppningar om lägre kostnadsökningar och minskade räntekostnader, vilket kan leda till en återhämtning i efterfrågan och på sikt bättre affärsvillkor.
Om Småföretagsbarometern
Småföretagsbarometern är en årlig undersökning som mäter konjunkturläget och framtidsutsikterna för småföretag i Sverige. Den ger insikter om småföretagens ekonomiska hälsa, tillväxtförväntningar och utmaningar. Småföretagsbarometern är ett samarbete mellan Företagarna, Sparbankerna och Swedbank och markerar i år 40 år av denna viktiga indikator för småföretagens utveckling. Undersökningen erbjuder en detaljerad bild av hur småföretag hanterar ekonomiska kriser och vilka strategier de använder för att navigera i osäkra tider.