Lämna klagomål – så gör du

Det är viktigt för oss att du som kund är nöjd med vårt bemötande och med våra produkter och tjänster. Vi arbetar ständigt med förbättringar av vår service och av våra produkter och tjänster. Är du missnöjd och vill lämna ett klagomål - kontakta oss. Om du inte är nöjd med vårt besked efter den första kontakten kan ärendet omprövas.

  1. Så här lämnar du in ett klagomål

    För oss är det viktigt att du som kund är nöjd med den service du fått och de produkter du använder. Om du inte är nöjd kontaktar du oss på något av följande sätt för att lämna ett klagomål:

    Ring oss och anmäl ditt klagomål

    Beskriv ditt klagomål, vad som hänt och vad du tycker är fel.

    För att vi ska kunna identifiera dig som kund och hantera ditt ärende måste du ha Mobilt BankID eller vår telefontjänst aktiverad.

    Privatkund

    Ring oss på 033-16 65 00

    Logga in och aktivera telefontjänst

    Företagskund

    Ring oss på 033-16 65 00

    Så aktiverar du vår telefontjänst

    Besök något av våra kontor och anmäl ditt klagomål

    Beskriv ditt klagomål, vad som hänt och vad du tycker är fel.

    Lämna in ditt klagomål via brev

    Du kan skicka in ditt klagomål via brev till oss på adressen för ditt kontor. Adresserna för respektive kontor hittar du här.

    Använd gärna bankens klagomålsblankett (pdf). Tänk på att fylla i den så utförligt som möjligt. Tänk även på att bifoga eventuella andra handlingar som berör ditt ärende.

    Besked om bankens beslut

    Vi tar hand om ditt klagomål enligt bankens rutiner och återkommer till dig med ett beslut så fort som möjligt.

  2. Överklaga beslut till klagomålsansvarig i Sparbanken Sjuhärad

    Om du efter svar från bankkontoret inte är nöjd med det svar du fått, och ytterligare vill pröva ditt ärende, kan du kontakta klagomålsansvarig. Vi vill att du beskriver vad det är i beslutet som du anser är fel samt vem du tidigare haft kontakt med. Vi kan behöva lite tid på oss att fatta beslut i ärendet, men vi återkommer senast inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att hanteras.

    1. Ladda ner blanketten för överklagan

    Blankett Överklagan av bankens beslut (pdf)

    2. Fyll i alla uppgifter så detaljerat som möjligt

    Beskriv vad du tycker är fel, vem du tidigare haft kontakt med på Kundcenter eller på kontor i ditt ärende, och varför du vill överklaga det beslut du fått.

    3. Skicka in blanketten

    Skicka din överklagan av beslut via post till:

    Sparbanken Sjuhärad AB
    Klagomålsansvarig
    Box 1730
    501 17 Borås

    Om du av någon anledning inte kan använda blanketten kan du skicka in en beskrivning av ditt ärende. För att vi ska kunna hantera din överklagan, måste du svara på alla de frågor som finns i blanketten.

  3. Om du fortfarande inte är nöjd

    Om du efter omprövning av bankens klagomålsansvarig inte är nöjd med bankens slutliga beslut, kan du vända dig till nedanstående instanser. Du kan alltid vända dig till dessa instanser efter bankens första beslut.

    Om du är företagskund kan du enbart vända dig till allmän domstol för vidare prövning.

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

    Post: Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm
    Telefon: 08-508 860 00
    Hemsida: arn.se

    ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser. Den som gör en anmälan betalar en avgift. Avgiften är 150 kronor per anmälan. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.

    Konsumentvägledning

    Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.

    Konsumenternas Bank- och finansbyrå

    Post: Box 24215, 104 51 Stockholm
    Telefon: 0200-22 58 00
    Hemsida: konsumenternas.se

    Självständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.

    Allmän domstol

    Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.

    Hemsida: domstol.se

    Särskild information

    Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen och det har uppstått en tvist som du inte har kunnat lösa med banken har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning.

    Hemsida: ec.europa.eu (sök på odr)

    I formuläret på onlineplattformen ska du ange följande mejladress till banken: klagomalsansvarig@sparbankensjuharad.se

    Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på Konsument Europas webbplats.

    Hemsida: konsumenteuropa.se

    Särskild information om behandling av personuppgifter

    Om du har känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du möjlighet att framföra ett klagomål. Sparbanken Sjuhärad har utsett ett dataskyddsombud som övervakar att banken följer reglerna om dataskydd. Dataskyddsombudet nås via post eller e-post.

    Advisense AB
    Neptunigatan 52
    211 18 Malmö

    E-post: 

    Du har också möjlighet att framföra klagomål avseende behandling av personuppgifter till Integritetsmyndigheten om du anser att behandlingen av dina personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.

    Hemsida: imy.se