Hoppa till textinnehållet

Unga är Sveriges framtid och fler företagare behövs, därför samarbetar Swedbank och sparbankerna med Ung Företagsamhet - UF - och lär unga om entreprenörskap.

* För UF-företag är tjänsterna avgiftsfria under UF-året. Värdet av tjänsterna är 1 240 kr/år, fördelat enligt följande: Bankgironummer (ett Bg-nummer ingår) - 250 kr/år. Internetbanken för företag med betalningar - 990 kr/år. Swish för företag - 2 kr/mottagen betalning.
Transaktionskostnader tillkommer vid fler än 500 inbetalningar till Bankgironumret samt vid fler än 500 betalningar till Bankgironummer via Internetbanken. Se prislista företag på webbplatsen

Här hittar du mer bra info för ditt UF-företag

Ungdomserbjudande

Man behöver inte vara privatkund för att öppna banktjänster för UF-företaget, men läs gärna mer om våra ungdomstjänster och erbjudanden.

Det här ingår i det avgiftsfria UF-erbjudandet

Utskriftsvänlig checklista (pdf)

 

Lite juridik

Ett UF-företag är inte en egen s.k. juridisk person. Det innebär att ni som medlemmar i UF-företaget är ­personligt ansvariga för alla avtal som ingås för UF-företaget. Då omyndig inte själv kan ingå avtal med ­banken är rekommendationen att firmatecknare för företaget och användare av företagets tjänster är myndiga. 

  1. Håll konstituerande styrelsemöte

    På det konstituerande mötet sätter ni upp UF-företagets ”spelregler” och väljer firmatecknare. Använd mallarna för protokoll och dagordning för att få med rätt beslut och formuleringar. Läs mer om konstituerande mötet och firmateckning

  2. Skriv ut registreringsbevis

    När UF-företaget är registrerat går ni in på ungforetagsamhet.se och hämtar registreringsbeviset från er företagsprofil. Detta bifogas i ansökan.

  3. Godkännande av omyndig

    Om någon i UF-företaget är omyndig ska den omyndiges förmyndare skriva under blanketten Godkännande av avtal för omyndig avseende UF-företagande.

  4. Fyll i ansökan

    Fyll i formuläret Ansökan ny företagskund - UF-företag så att vi kan förstå er verksamhet och UF-företagets behov av banktjänster.

  5. Möte med banken

    När vi tagit emot ansökan och relevanta underlag kontaktar vi er för att boka ett möte på ert lokala bankkontor.