Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Så fungerar Näthjälpen

  1. Förebyggande rådgivning

    Du är alltid välkommen att kontakta Näthjälpen för att råd.

    I vår förebyggande rådgivning ingår:

    - Råd om hur du använder internet
    - Råd och information om hur du gör säkerhetsinställningar samt användarvillkor för kända webbplatser
    - Information om vilka regler och rättigheter som gäller för material som delas på internet och i sociala medier.
    - Guidning om hur dina profiler (inklusive bilder, filmklipp och text) kan tas bort eller döljas

  2. Assistans

    Vi hjälper dig med hur du själv kan ta bort oönskat material om dig från internet.

    I assistans-servicen ingår:

    - Hjälp att undersöka om du kan kräva att oönskat material tas bort.
    - Information om hur du själv kan radera falska profiler och rensa bland dina användarkonton.
    - Råd om hur du pratar med ansvariga för en webbplats och vad du kan kräva utifrån deras användarvillkor och svensk lag.

    Process vid assistans:

    Du kontaktar Näthjälpen när du har frågor om vad du själv kan göra. Näthjälpen ger dig löpande råd och instruktioner hur du gör.

  3. Handläggning

    Du kan, om du vill, överlåta till Näthjälpen att ta bort oönskat material, till exempel om du känner att du saknar kunskap, att ärendet är krångligt eller du inte har tillgång till internet. För att göra detta behöver Näthjälpen en fullmakt från dig.

    I handläggningen ingår att:

    - Näthjälpen kontaktar ägaren till webbplatsen för att begära att oönskade och/eller kränkande bilder, filmer, text och personuppgifter raderas
    - Näthjälpen följer upp och ser till att allt blir raderat (om möjligt) och informerar dig löpande om vad som händer.

    Process vid handläggning:
    Om Näthjälpen ska kontakta en webbplats/ett företag behöver de en fullmakt som du signerar, du ska även skicka med en kopia på ditt ID-kort eller pass. Om du är under 13 år behöver även en förälder/förmyndare signera fullmakten.

    Fullmakt - Näthjälpen (pdf)

Exempel på situationer när Näthjälpen kan hjälpa

Falsk profil

Kunden Erik* upptäckte att något hade skapat en Facebook-profil i hans namn. Personen som skapade profilen publicerade privata bilder på Erik utan att han kunde kontrollera detta. Erik kontaktade Näthjälpen som såg till att profilen omedelbart blev raderad.

 

*Erik heter egentligen något annat.

Dolt telefonnummer

Kunden Anna* är läkare på en akutmottagning och kommer genom jobbet i kontakt med många olika människor. Anna upplever att hon ofta blir kontaktad privat av patienter efter besöken. Hon har ett dolt telefonnummer men trots det visas numret på ett antal större söksidor. Näthjälpen hjälper Anna med att få bort telefonnumret från dessa sidor.

 

*Anna heter egentligen något annat.

Lösenord vift

Kunden Noah* kontaktade Näthjälpen då han misstänkte att andra hade tillgång till hans AppleID-konto. Han ville få tips om vad han kunde göra. Näthjälpen rekommenderade Noah att byta sitt lösenord, både för detta konto och andra ställen där han använde samma lösenord. Noah fick även en guide om hur han kan aktivera en så kallad tvåstegsinloggning för att göra det svårare för andra att komma in på hans konton.

 

*Noah heter egentligen något annat.

Swedbank stödjer Friends

Det är tillsammans vi kan förhindra mobbning. Näthjälpen, som ligger helt i linje med Friends arbete, är en viktig pusselbit som vi nu erbjuder som stöd till dig under 18 år.

Schysst klimat på nätet - få tips av Friends

Logotyp: Friends