Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Ställ din fråga här

Telefonbanken

Öppettider033-10 50 60 val 3

Digital Support

Dygnet runt0771-97 75 12

Spärrservice

Dygnet runt08-411 10 11

Mobilt SäkerhetsID

Med Mobilt SäkerhetsID får du som är under 18 år tillgång till alla tjänster i appen för unga och internetbanken för unga. Hej ekonomi och hej självständighet!

Steg 1: För vårdnadshavaren

1. Logga in i Swedbank-appen.
2. Tryck på menyraden uppe i högra hörnet.
3. Tryck på Inställningar.
4. Tryck på Hantera tjänster.
5. Tryck på Hantera barns tjänster.
6. Ange ditt barns personnummer i fältet under Lägg till barn, eller klicka på namnet om detta visas.
7. Tryck på Aktivera Mobilt SäkerhetsID.
8. Tryck på Läs mer och aktivera.
9. Finns det fler vårdnadshavare? I så fall krävs fullmakt från den personen också.
10. Godkänn med din säkerhetsdosa eller ditt Mobila BankID.
11. Tryck på Fortsätt. Anteckna aktiveringskoden - ditt barn behöver den för att kunna aktivera Mobilt SäkerhetsID på sin mobil.

Steg 2: För dig under 18 år

1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play.
2. Öppna appen, tryck på Inställningar och tryck på Hämta BankID.
3. Ange ditt personnummer och aktiveringskoden (som din vårdnadshavare fick), tryck sedan på OK.
4. Ange en säkerhetskod med minst sex siffror. OBS! Lägg den på minnet, då du i fortsättningen alltid behöver ange denna kod när du loggar in med Mobilt SäkerhetsID.
5. Klart!
Stäng
 
Mobilt SäkerhetsID

Fördelar med Mobilt SäkerhetsID

Mobilt SäkerhetsID är en ID metod för unga som du som vårdnadshavare enkelt aktiverar och administrerar via appen för privatpersoner. Ett bra alternativ om du inte vill besöka ett bankkontor för att beställa Mobilt BankID till barnet.

Med Mobilt SäkerhetsID får barnet tillgång till internetbanken för unga och de tjänster du valt att aktivera i appen för unga, enkelt och säkert.

Bläddra vidare och läs om alla fördelar!

Använd Mobilt SäkerhetsID

Använd Mobilt SäkerhetsID

Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som Mobilt BankID med samma BankID säkerhetsapp som Mobilt BankID men identifieringsmetoden kan bara användas för att logga in i internetbanken eller appen för unga.

Välj Mobilt SäkerhetsID

Välj Mobilt SäkerhetsID

appn eller internetbanken för unga. Det fungerar på samma sätt som Mobilt BankID och du använder samma BankID säkerhetsapp. Skillnaden är att du endast kan använda Mobilt SäkerhetsID i våra tjänster samt för Swish.

Pris

Mobilt SäkerhetsID kostar ingenting, utöver avgiften för datatrafik som du betalar till din mobiloperatör.

 

  • Använd i appen och internetbanken för unga

De vanligaste frågorna

  1. 1

    Vad är Mobilt SäkerhetsID?

    Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod för personer under 18 år. Vårdnadshavare kan enkelt ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID i appen för privatpersoner. Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som Mobilt BankID med samma BankID säkerhetsapp som Mobilt BankID men bara i bankens egna kanaler.

  2. 2

    Hur skaffar jag Mobilt SäkerhetsID?

    Vårdnadshavaren ansluter barnet till Mobilt SäkerhetsID, liksom övriga mobila tjänster i appen för privatpersoner. Gå in i inställningar under appen för unga och hämta barnets uppgifter. Om barnet inte är kund i banken behöver ni besöka ett bankkontor.

  3. 3

    Kan jag aktivera flera Mobilt SäkerhetsID?

    Nej, det går bara att ha ett Mobilt SäkerhetsID. För att hämta ett nytt måste du som vårdnadshavare spärra ditt barns befintliga Mobilt SäkerhetsID först.

  4. 4

    Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

    Ja, Mobilt SäkerhetsID är en säker ID-metod. Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som Mobilt BankID med samma BankID säkerhetsapp.

  5. 5

    Kan jag beställa Mobilt SäkerhetsID till samma smartphone eller surfplatta som jag gör beställningen från?

    Du kan beställa Mobilt SäkerhetsID från appen för privatpersoner eller Internetbanken. Barnet använder sedan ID-metoden tillsammans med BankID säkerhetsapp i internetbanken för unga respektive appen för unga.

  6. 6

    Hur lång är giltighetstiden för Mobilt SäkerhetsID?

    Det gäller i tre år. Du beställer ett nytt i appen innan giltighetstiden gått ut.

  7. 7

    Var kan jag använda Mobilt SäkerhetsID?

    Du kan använda Mobilt SäkerhetsID för inloggning och underskrift i internetbanken för unga och appen för unga. Exempel på tjänster som fungerar för unga är kort på kort, ladda kontantkort och skaka fram saldo.

  8. 8

    Vad kostar Mobilt SäkerhetsID?

    Mobilt SäkerhetsID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.

  9. 9

    På vilka mobiltelefoner fungerar Mobilt SäkerhetsID?

    Vi stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android och Apples iOS (iPhone och iPad).

  10. 10

    Hur spärrar jag ett Mobilt SäkerhetsID?

    Mobilt SäkerhetsID spärras via vårdnadshavarens mobilapp i appen för privatpersoner, under inställningar - hantera barnets tjänster.

Behöver du hjälp?

Vill du få personlig hjälp över telefon? Varmt välkommen att ringa oss på 0771-97 75 12 .

Stäng Skriv ut