Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Ställ din fråga här

Telefonbanken

Öppettider033-10 50 60 val 3

Digital Support

Dygnet runt0771-97 75 12

Spärrservice

Dygnet runt08-411 10 11

Barn med skottkärra

Klagomål

Banken har en strävan att alltid arbeta med att förbättra bankens produkter och tjänster. En mycket viktig del i det arbetet är att banken tar missnöjda kunders klagomål på största allvar.

Banken har en särskild policy och särskilda instruktioner som behandlar dessa frågor. Av policyn och instruktionerna framgår bl.a. vikten av att banken aktivt lyssnar på en missnöjd kund och snabbt och sakligt utreder vad som hänt.

Vem kontaktar du?

Om du anser att ett fel är begånget kan du vända dig till ditt bankkontor eller till det av bankens kontor som du anser gjort felet. I många fall behövs olika utredningar göras där material tas fram. Även uppgifter vad som sagts i samtal med bankens personal ingår i utredningen. Kontoret gör sådana utredningar och lämnar därefter ett svar.
Om du är missnöjd med något bör du därför kontakta handläggaren på banken eller den som du brukar kontakta i banken.
Om du inte är nöjd med det svar som kontoret lämnar kan ärendet prövas på nytt av banken. Du skriver då till klagomålsansvarig i banken.
Sparbanken Sjuhärad AB
Klagomålsansvarig
Bengt Kållberg
Box 1730
501 17 Borås
I brevet bör du skriva vad som är felaktigt och vilket kontor som du tidigare har kontaktat.

Om du är missnöjd med bankens beslut

Om du inte är nöjd med det svar som banken genom Klagomålsansvarige lämnat kan du vända dig till t.ex. Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Den som har ekonomiska anspråk mot ett finansiellt företag, kan göra en skriftlig anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Nämndens uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva privatpersoners tvister mot näringsidkare. Anmälan skall i normalfallet ha inkommit till nämnden inom sex månader efter det att näringsidkaren avvisat konsumentens krav.

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 STOCKHOLM

Telefon: 08-783 17 00
Fax: 08-783 17 01

Konsumenternas Bank- och Finansbyrå

Konsumenternas Bank- och Finansbyrå är en självständig rådgivningsbyrå, som avgiftsfritt lämnar vägledning i frågor inom bank- och värdepappersområdet. Byrån står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut och håller dem och berörda myndigheter informerade i aktuella konsumentfrågor.

Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Tegeluddsvägen 100
115 28 STOCKHOLM

Telefon: 08-24 30 85
Fax: 08-24 58 28

Konsumentverket (KO)

Konsumentverket bevakar att all marknadsföring uppfyller de krav som ställs i marknadsföringslagen och ansvarar för att avtalsvillkor i konsumentförhållanden inte är oskäliga.

Konsumentverket
118 87 STOCKHOLM

Telefon: 08-429 05 00
Fax: 08-429 89 00

Komsumentvägledning

 Konsumentvägledare, som finns i flertalet kommuner, lämnar råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.
 

Allmän domstol

Du kan vända dig till allmän domstol för att få ärendet prövat.
Stäng Skriv ut