Hoppa till textinnehållet

Betalningar och återbetalningar - Swish Handel

Swish Handel är ett smidigt sätt att ta betalt för e-handelsföretag. föreningar och organisationer. Ni får en betallösning som fungerar både i webbutik och app. Pengarna kommer direkt in på kontot - både vid betalning och eventuell återbetalning.

Betalningar - så fungerar det

  1. Kunden väljer Swish som betalsätt.
  2. Från webbutiken eller appen skickas en betalningsbegäran till din kunds Swish-app.
  3. I Swish-appen visas namnet på företaget tillsammans med beloppet som ska betalas.
  4. Kunden godkänner betalningen med Mobilt BankID och får en bekräftelse.
  5. Företaget får en kvittens på mottagen betalning och pengarna sätts direkt in på företagets konto.

Tips! Skaffa Swish företagsapp

Ett smidigare företagande med företagsappen

Med Swish företagsapp, som är ett komplement till Swish Handel, får ni ett smidigare företagande. Med företagsappen kan ni göra flera saker:

 

  • Se inkommande betalningar i realtid.
  • Tagga och kategorisera era betalningar.
  • Hantera återbetalningar på ett smidigt sätt.

Skapa en Swish-rapport

skapar du en Swish-rapport

Du kan enkelt skapa en egen rapport för inkomna Swishbetalningar i internetbanken. Följ stegen:

  1. Logga in i internetbanken
  2. Gå till översikten: Betala/överföra – Swish – Swish funktioner.
  3. Välj Swish-rapport
Människa vid dator

Återbetalningar

Var görs de?

Ni kan göra återbetalningar, på hela eller delar av tidigare genomförd Swishbetalning, i internetbanken, ert eget Application Programming Interface (API) eller Swish företagsapp om ni skaffat den som komplement.

När kan de göras?

Återbetalningar kan göras vid

  • retur
  • reklamation
  • utebliven leverans kopplad till tidigare betalning.

Kontroll vid en återbetalning

Vid återbetalningen kontrolleras att

 

  • det finns en ursprunglig Swish-betalning och att det beloppet inte överskrids
  • den som ska få tillbaka pengar har kvar samma mobilnummer anslutet till Swish som vid den ursprungliga betalningen
  • det inte har gått mer är 12 månader sedan den ursprungliga betalningen.

Beloppsgräns för Swish Handel

Det högsta belopp som ni kan ta emot är 150 000 kronor per betalning. Privatkundens beloppsgräns styrs av respektive bank vilket kan innebära att beloppsgränser kan variera och att en kund kan ha möjlighet att göra större betalningar än en annan.