- På svenska
- In English
Bedrägeri – skydda dig mot bedrägerier
Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter, så kallad spoofing. Och tänk på att bedragare ofta vill få saker att verka brådskande, så att du blir stressad.
De vanligaste varningstecknen
Det är bråttom
Stress och rädsla är ett sätt att få dig att fatta ogenomtänkta beslut och göra det bedragaren vill, utan att tänka efter. Det kan handla om att ett lån ska ha tagits i ditt namn eller att pengar är på väg att lämna ditt konto. Kontrollera alltid informationen du får. Använd ett telefonnummer som du själv sökt fram från tillförlitlig källa.
Oväntad kontakt
Oväntade kontakter som ser ut att komma från välkända företag, myndigheter eller någon du känner - det är ett vanligt sätt att lura dig. Bedragare använder falska avsändare för att skapa trovärdighet och för att du ska övertygas. Agera aldrig snabbt, ta dig tid, tänk efter och kontrollera informationen.
Följ inte alla uppmaningar
Om någon uppmanar dig att använda din e-legitimation (som Mobilt BankID) eller säkerhetsdosa, klicka på länkar, ladda ner program, lämna ifrån dig personliga uppgifter eller att skicka pengar – avsluta konversationen om du inte själv först tagit första kontakten.
Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.
Påverka din digitala säkerhet
Vårt fokus är att skapa trygghet för dig som kund. Du kan göra det svårare för bedragarna genom att anpassa våra produkter efter dina behov.
- Bestäm egna beloppsgränser för överföringar och Swish
- Skaffa Sjuhäradskonto 3dgr med fördröjning vid överföringar
- Slå av/på ditt kort för internetköp och automatuttag
Öka din säkerhet
Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan
- Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
- Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
- Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
- Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
- Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Privatkurs för föreningar och nätverk
Vi erbjuder kostnadsfria föreläsningar för föreningar och nätverk. Vi besöker er gärna! Eller ni vill kanske komma till oss på banken?
Behöver du ytterligare information? Kontakta någon av oss så berättar vi mer.
Bedrägerier via nätet, mejl och sms (phishing och smishing)
Bedrägerier via e-handelssajter
Bedrägerier via telefon (vishing)
Andra typer av bedrägerier
Mer information
För att se detta innehåll behöver du först godkänna cookies för Funktioner, prestanda och statistik.